seosho seosho .

seosho

انواع حسابرسي

حسابرسي

حسابرسي درواقع شاخه اي از علوم حسابداري و حسابرسي است. تمامي شركتها و موسسات مكلف هستند بصورت سالانه صورتهاي مالي خود را به همراه گزارش حسابرس مستقل در اختيار عموم قرار دهند كه اين صورت هاي مالي داراي ويژگي هاي  خاصي است ازجمله اينكه اين صورت هاي مالي بايد بگونه اي باشد كه حسابرس بتواند نسبت به ترازنامه و حساب سود و زيان موسسه يا شركت اظهارنظر كند و گزارش حسابرسي را آماده كند.حسابرسي داراي انواع مختلفي است كه در زير به شرح انواع حسابرسي ميپردازيم.

 

حسابرسي صورتهاي مالي

تعريف صورت هاي مالي

صورت هاي مالي عبارت است از اطلاعات خلاصه شده و طبقه بندي شده در طي يك دوره مالي مشخص درباره وضعيت و عملكرد يك واحد ، موسسه و يا شركت بر اساس استانداردهاي تعيين شده و منطبق با اصول حسابداري . بصورتي كه بتوان با بررسي آنها ، درمورد روند كار و فعاليت موسسه يا شركت در آينده تصميم گيري كرد. صورت هاي مالي درواقع انعكاس اطلاعات مالي مهم و پركاربرد و ميزان دارايي ها و بدهي هاي شركت مي باشد.

مهمترين عوامل سنجش وضعيت مالي و سود دهي شركت ها و موسسات ، ارزيابي صورتهاي مالي مي باشد. در واقع هدف از تشكيل يك واحد تجاري كسب سود بيشتر مي باشد تا بتواند نيازهاي اعتبار دهندگان و سهامداران را تامين نمايد.

 با توجه به اينكه صورت هاي مالي در شركت ها و موسسه ها بيانگر وضعيت مالي و عملكرد آنها مي باشد ، اطلاعات مالي اعم از بدهي ها و دارايي هاي موسسه در آنها ثبت ميشوند كه براي بررسي عملكرد و ارزيابي وضعيت مالي شركت هاي و موسسات تجاري شناخت صورت هاي مالي و اجزاي تشكيل دهنده آنها ضروري مي باشد. براي سنجش وضعيت مالي  موسسات و ميزان سود دهي آنها و حسابرسي صورتهاي مالي ، بررسي صورت هاي مالي آنها مهمترين گام به شمار مي آيد.

صورتهاي مالي اساسي شركت ها به چهاردسته زير تقسيم مي شوند.

اجزا صورت هاي مالي

صورت هاي مالي اساسي

  • ترازنامه
  • صورت سود و زيان
  • صورت سود و زيان جامع
  • صورت جريان وجوه نقد

يادداشتهاي توضيحي همراه صورتهاي مالي

در حسابرسي صورتهاي مالي كه به اختصار به آن حسابرسي مالي مي گويند، حسابرس بصورت مستقل صورتهاي مالي را بررسي و مورد ارزيابي قرار داده و در مورد همه جنبه هاي آن بر اساس معيارهاي تعيين شده و اصول پديرفته شده حسابداري اظهار عقيده ميكند . اين اظهار نظر بايد بر اساس شواهد و مدارك كافي و معتبر باشد كه حسابرس با اين كار به صورتهاي مالي اعتبار مي بخشد.

 

حسابرسي داخلي

در حسابرسي داخلي مديران موسسات و يا سازمان ها براي بررسي كميت و كيفيت هزينه ها و عمليات مالي و ارزيابي وضعيت مالي و ميزان دارايي ها و ... ميپردازد. حسابرسي داخلي كه توسط افراد مالي و حسابداري موسسه يا شركت انجام مي شود تمامي مدارك  اسناد بايد در دسترس او قرار گيرد تا بتوانند بصورت دقيق و كامل منابع مالي را كنترل و هدايت و انحرافات را تشخيص دهد تا از به وجود آمدن مشكلات و زيانهاي ناشي از هدر رفتن منابع مالي جلوگيري كند.

تمامي انحرافات  كه سبب ضرر مالي براي موسسه است در حسابرسي داخلي شناسايي مي شود ، هم انحرافات مالي و هم انحرافات سازمان

حسابرس داخلي بايد مستقل بوده و وابسته به هيچ سازماني نباشد و با داشتن اختيار امضا و مهر ، نتايج بررسي هاي خود در تمامي بخش هاي مالي ،مديريتي ، حقوق و دستمزد و برنامه هاي آموزشي و .... را طي گزارشي به  مديران سازمان ارائه دهد.

در حسابرسي داخلي مواردي چون گردش مالي و حسابهاي بانكي ،بودجه ، هزينه ها ، جزييات حقوق و دستمزد ،خريد هاي داخلي ، تمامي فاكتورها ، تنخواه و  ورود و خروج از انبار و ... سازمان بررسي مي شود.

 

حسابرسي عملياتي

در تعريف حسابرسي عملياتي بايد گفت كه فرايند سازمان يافته و منظم براي ارزيابي كارايي و اثر بخشي عمليات سازمان  و ارائه گزارش نتايج ارزيابي مي باشد.پس از بررسي شرايط و نتايج حاصل از ارزيابي ، در حسابرسي عملياتي راهكارهاي عملي براي بهبود شرايط سازمان ارائه مي شود.

در حسابرسي عملياتي ، نارسايي هاي عملياتي و  نواحي بحراني بايد به درستي تشخيص داده شده  و  به اصل مطلب بيشتر پرداخته شود . همچنين مسائل ، تجزيه و تحليل و پيگيري شده و نتايج همه بررسي ها  گزارش داده شود و براي تصحيح عملكرد شركت راهكارهايي ارائه شود.

حسابرس عملياتي بايد بتواند براي حل تمامي مسائل بررسي شده كه ادامه روند آنها سبب ضرر مالي براي شركت ميشود با ارائه راهكارهايي مديريت را قانع كند كه اجراء راهكارهاي ارائه شده توسط  او براي  پيشرفت كار و استفاده بهينه از منابع مالي شركت لازم و ضروري است.

 

حسابرسي ويژه

حسابرسي ويژه و قضايي اصولا با در خواست شركت ها و موسسات  جهت ارزيابي و بررسي اختلاف نظرهاي مالي بين آنها صورت ميگيرد .در مواردي هم كه پرونده اي از سوي محاكم قضايي و ديگر ارگانها به حسابرس ارجاع مي شود  او به وظيفه حسابرسي ويژه و قضايي خود عمل ميكند و پس از حسابرسي و ارزيابي ، نتايج را بصورت گزارش بيطرفانه و قابل اتكا ارائه مي دهد.

 

حسابرسي رعايت

حسابرسي رعايت در اصل حسابرسي است كه بر اساس انطباق قانون و مقررات و استانداردهاي تعيين شده با صورت هاي مالي انجام مي شود. حسابرسي رعايت ميتواند به صورت مجزا انجام شود و يا همراه صورت هاي مالي باشد. در كشور ما حسابرسي رعايت جز جدا نشدني حسابرسي صورتهاي مالي است. در زير نمونه هايي از حسابرسي رعايت را نام ميبريم.

حسابرسي مميزان مالياتي در زمينه اظهارنامه مالياتي و حسابرسي ذيحسابان و حسابرسان ديوان محاسبات كشور در جهت رسيدگي به بودجه شركتها و يا موسسات دولتي جز حسابرسي رعايت مي باشد.

انواع حسابرسي رعايت

حسابرسي مالياتي

حسابرسي بيمه

حسابرسي ديوان محاسبات

 

حسابرسي قانوني

رسيدگي به اسناد و دفاتر و انطباق آنها با استانداردهاي حسابرسي از جمله وظايف حسابرس است.در طي سالهاي اخير  هنگام بروز اختلافات مالي از حسابرسان قانوني دعوت به عمل مي آيد تا  صورتهاي مالي را بررسي نموده و پس از بررسي ، علت اين اختلافات مالي را بيان كنند. با حسابرسي قانوني تقلب هاي تجاري يا تقلب هاي كاركنان كشف ميشود. چنانچه در موسسه و يا شركت ، كاركنان اقدام به ارائه صورتهاي مالي نادرست نمايند و يا اقداماتي نظير جعل و دستكاري در صورتهاي مالي انجام دهند و يا اطلاعاتي را براي بدست آوردن مزاياي غير قانوني كه حق آنها نيست حذف كنند ،حسابرس قانوني وظيفه دارد اين موارد را با ارزيابي و بررسي صورتهاي مالي يافته و با شواهد و مدارك معتبر ارائه دهد.در حسابرسي قانوني ، خسارت تجاري اقتصادي نيز بررسي ميگردد.

قابل ذكر است كه در مواردي كه بين سهامداران و شركا به دليل عدم توافق در تقسيم سود و يا ديگر مسائل مالي اختلاف به وجود مي آيدكه گاهي منجر به حل آن از طريق شكايت و مراجعه به مراجع قضايي مي شود وجود حسابرس قانوني براي جلوگيري از اين قضايا و جلوگيري از اتلاف وقت الزامي است.

 

شركت حسابرسي محاسبان  براي رفع نيازهاي مالي ، حسابرسي و بالا بردن دانش و آگاهي موسسه ها ، شركت ها ، كارخانه ها و سازمان هاي مختلف در تمامي نقاط ايران با داشتن كادري مجرب مشغول به فعاليت بوده و سالهاست ارائه خدمت مينمايد. موسسه حسابرسي محاسبان با داشتن سالها تجربه كاري مديران و اساتيد مجرب و آگاه به مسائل روز حسابرسي و مالي در قسمتهاي مختلف اقتصادي در داخل و خارج كشور به امر حسابداري ، حسابرسي و مالي مي پردازد.

جهت اطلاع بيشتر و بالا بردن سطح آگاهيتان  (در زمينه هاي مختلف مالي و حسابداري و حسابرسي و تهيه اظهارنامه و تنظيم قرارداد حسابرسي ، تهيه گزارش مالي ، اخذ كد اقتصادي ، معاملات فصلي ،ماليات تكليفي ، انواع حسابرسي و حسابرسي بيمه ،آشنايي با استانداردهاي حسابرسي ، مقررات بورس ، ارزيابي عملكرد ، تعيين ارزش شركت و ارزشيابي سهام و .... ) به صفحه تماس با ما در سايت موسسه حسابرسي محاسبان مراجعه نموده و از مشاوره مالي و مالياتي رايگان ، مشاوره مالياتي آنلاين ، مشاوره مالي رايگان ، مشاوره حضوري و ... بهره مند شويد.


برچسب: موسسه حسابرسي+ شركت حسابرسي+مشاوره مالي رايگان+ گزارش مالي+صورتهاي مالي اساسي+صورت سود و زيان + انواع حسابرسي + خدمات حسابرسي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۴۱:۴۰ توسط:hami موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :