seosho seosho .

seosho

حسابرسي بيمه

حسابرسي بيمه چيست

حسابرسي بيمه و يا به اصطلاح حسابرسي تامين اجتماعي در زندگي كارگران و كساني كه به صورت اجباري بيمه مي شوند از اهميت بسياري زيادي برخوردار است به دليل اينكه پرداخت حق بيمه به منظور برخورداري و بهره مندي كارگران از خدمات تامين اجتماعي بوده و جهت معاش و سلامت بيمه شدگان و خانواده هاي آنها مي باشد . بازرسي بيمه اي در سازمان تامين اجتماعي و به منظور شناسايي كارگران و تامين حقوق بيمه اي آنها انجام مي شود.

انواع بازرسي بيمه

بازرسي كارگاه ها : اين بازرسي به دليل شناسايي نيروهاي مولد وكارگران مي باشد .
بازرسي دفاتر قانوني :اين بازرسي نوعي حسابرسي بيمه اي از دفاتر قانوني مي باشد.

 

بازرسي بيمه اي در اصل حسابرسي هزينه اي بوده در صورتي كه در قسمت ماليات بازرسي در بخش درآمدهاي يك شركت يا بنگاه اقتصادي صورت مي پذيرد . در واقع حسابرسي مالياتي ،حسابرسي درآمدي است و در نهايت هزينه ها از درآمدهاي بنگاه اقتصادي كسر مي گردد.
در حسابرسي بيمه اي با بازرسي دفاتر قانوني هزينه هاي مربوط به كار در نظر گرفته شده و درآمدها و هزينه هاي ديگر موسسه در نظر گرفته نمي شود.

در نتيجه در حسابرسي بيمه اي و بازرسي دفاتر قانوني تمامي اسناد و مداركي مورد بررسي قرار مي گيرد كه مربوط به هزينه هاي شركت است و مواردي كه مربوط به استفاده از كار و اشتغال و نيروي انساني است در نظر گرفته شده و حق بيمه آنان تعيين مي شود.
حسابرسي بيمه يا همان حسابرسي قانوني در واقع شامل هزينه هاي مربوط به كار بوده و ارتباطي با درآمدهاي حاصل از فعاليتهاي موجود در كارگاه ندارد درواقع هزينه هايي كه براي كارگران صورت گرفته به همراه حق بيمه آنان محاسبه و دريافت مي گردد.

حسابرسي بيمه اي يا حسابرسي قانوني مدارك 1 ساله كارگاه را بررسي كرده و هرگونه بدهي باقيمانده از عدم پرداخت بيمه را محاسبه و منظور ميكند و بدهي كارفرما در زمينه بيمه تعيين مي شود و بعد از آن به مدت 1 ماه به كارفرما زمان داده مي شود تا بدهي مربوطه را پرداخت نمايد. چنانچه كارفرما از پرداخت بدهي بيمه اي كه دارد خودداري كند و يا در پرداخت آن تاخير كند بابت هر ماه تاخير در پرداخت بدهي بيمه خود به ميزان 2% جريمه خواهد شد.

 

موارد شامل حسابرسي بيمه اي

• تمامي مبالغي كه به منظور حقوق و دستمزد و مزاياي قانوني به كارگران تعلق ميگيرد .
• مبالغي كه به پيمانكاران پرداخت مي شود به علاوه مفاصا حسابي كه از تامين اجتماعي گرفته نشده .
• هر گونه مبلغي كه به افراد حقيقي و حقوقي به عنوان حق الزحمه پرداخت شود .
شايان ذكر است ، مواردي وجود دارد كه جز استثنائات بوده و حق بيمه به آنها تعلق نميگيرد.

 

حسابرسي دفاتر قانوني جز وظايف كارشناسان موسسه حسابرسي تامين اجتماعي بوده و به كارمندان شعب تامين اجتماعي مربوط نمي شود.
پس از انجام حسابرسي و تعيين مبلغ بدهي ، چنانچه كارفرما مبلغ مربوطه را پرداخت نمايد ،كليه معوقات قبلي وي ديگر در نظر گرفته نخواهد شد و وضعيت بدهي كار فرما به سازمان تامين اجتماعي به شكل تسويه كامل مي باشد.

اخيرا با در خواست وزير كار ، رفاه و تامين اجتماعي در خواست بررسي تنها يك سال قبل مدارك كارفرمايان توسط حسابرسان سازمان تامين اجتماعي شده و مدارك 10 سال قبل ديگر مورد بررسي قرار نمي گيرد.البته اين به صورت قانوني و دستور اداري نبوده است. اين عمل در درجه اول به نفع كارفرمايان بزرگ بوده و درواقع براي كارفرمايان و سازمان تامين اجتماعي بسيار منصفانه است وليكن گاهي به علت عدم آگاهي بازرسان و حسابرسان تامين اجتماعي نارضايتي هايي به وجود مي آيد.

 

از ديگر مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه بسياري از كارفرمايان دفاتر قانوني نداشته و اينطور فكر مي كنند كه نبود اين دفاتر به نفع آنان است و در هنگام حسابرسي بيمه اي كه انجام مي گيرد آنان مبالغ كمتري را به عنوان حق بيمه پرداختي بپردازند .درواقع اين تصور كاملا اشتباه است و حق بيمه پرداختي آنان با استفاده از اطلاعات مالياتي كه از طريق استعلام از سازمان امور مالياتي بدست مي آيد ، محاسبه و اخذ مي گردد.چه بسا با وجود دفاتر قانوني حق بيمه پرداختي آنان كمتر از زماني ميشد كه دفاتر قانوني ندارند.

شركت ها و موسسات بزرگ براي انجام امور خود نياز به حسابرسان خبره دارند و با سپردن امور خود به حسابرسان مجرب و پيش حسابرسي آنان ميزان دقيق مبالغ بيمه مشخص شده و حق بيمه بيشتري از موارد قانوني نپردازند و همچنين از به وجود آمدن جرائم مالياتي جلوگيري كنند و مبالغ حق بيمه را تا حد بسيار زيادي كاهش دهند.

 

موسسه حسابرسي محاسبان با بهره مندي از دانش افرادي حرفه اي و كارشناساني مجرب در اين زمينه ميتواند براي شما پيش حسابرسي بيمه انجام داده و شما را از پرداختن حق بيمه اي بيش از اندازه ي تعيين شده در قانون نجات دهد و از بوجود آمدن جرائم مالياتي جلوگيري كند. براي اطلاعات بيشتر و مشاوره در زمينه حسابرسي بيمه ،مسائل و موارد بيمه اي ، بيمه كارگري ،حق بيمه ، اطلاعات راجع به تامين اجتماعي و مسائل قانون كار و استخدام و يا مشاوره مالي و مالياتي رايگان ، مشاوره مالياتي رايگان كافيست باما در تماس باشيد و از خدمات حسابرسي رايگان در زمينه انواع حسابرسي ، گزارش حسابرسي ، قرارداد حسابرسي ، تهيه و تنظيم اظهارنامه استفاده كنيد.


برچسب: موسسه حسابرسي+شركت حسابرسي+مشاوره مالي رايگان+ گزارش مالي+صورتهاي مالي اساسي+صورت سود و زيان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۳۷:۵۴ توسط:hami موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :