seosho seosho .

seosho

ترازنامه

ترازنامه چيست

ترازنامه يكي از مهمترين صورت هاي مالي اساسي كه در يك دوره معين وضعيت مالي يك شركت يا موسسه را نشان مي دهد و معمولا در پايان هر دوره مالي تهيه مي شود .ترازنامه يا بيلان در اصل يك صورت مالي است كه گزارش ميزان دارايي ها ، بدهي ها و سرمايه شركت را دربردارد كه اين اطلاعات مالي براي صاحبان شركت ، واحد اقتصادي و بستانكاران  و ...  در جهت تجزيه و تحليل و تصميم گيري براي عمليات و مبادلات آينده شركت مورد استفاده قرار مي گيرد.

ترازنامه شامل سه بخش مي باشد

دارايي ها

بدهي ها

سرمايه

هريك از اقلام ترازنامه به ترتيب بيانگر ميزان موجودي ، ديون و مقدار سرمايه گذاري صاحبان سهام شركت است . در واقع ترازنامه ارزش خالص كسب و كار يك موسسه و يا يك شركت را نشان مي دهد.

انواع ترازنامه

ترازنامه ها اصولا به دوشكل زير تهيه مي شود :

1- فرم حساب

2- فرم گزارشي

 

فرم حساب

در اين حالت ترازنامه به شكل حرف T انگليسي تهيه مي شود ، به اين صورت كه در طرف راست آن اقلام دارايي اعم از دارايي جاري و دارايي غير جاري و ... نوشته شده و در قسمت چپ حرف T بدهي ها و سرمايه صاحبان سهام نوشته مي شود كه در نهايت بايد دو طرف در تعادل بوده و جمع ارقام دو قسمت برابر باشند . در كشور ما ايران براي تهيه ترازنامه ، اكثريت از فرم حساب استفاده نموده و ترازنامه تهيه مي كنند.

تهيه ترازنامه به شكل حساب ، تاييد بر معادله حسابداري دارد كه بصورت زير است :

معادله اصلي حسابداري  :   دارايي = بدهي + حقوق صاحبان سهام

فرم گزارشي

در اين روش براي تهيه ترازنامه ابتدا دارايي هاي موجود را نوشته و در زير آن اقلام بدهي و سرمايه را ثبت مي كنيم . در اين روش نيز جمع اقلام دارايي با مجموع اقلام بدهي و سرمايه بايد يكسان باشد.

موسسه حسابرسي و حسابداري محاسبان با بهره مندي از دانش اساتيد مجرب و آگاه به مسائل روز حسابرسي و حسابداري در جهت تهيه ترازنامه و ارائه خدمات مالي ، انواع حسابرسي ، خدمات حسابرسي ، حسابداري گامي بلند برداشته است و براين اميد است كه بتواند شما را در جهت رسيدن به اهدافتان ياري نمايد.

 

اقلام ترازنامه

عنوان : در ترازنامه عنوان شامل سه رديف مي باشد.

• رديف اول شامل نام كامل واحد اقتصادي يا موسسه است .

• رديف دوم نام گزارش كه همان ترازنامه مي باشد.

• رديف سوم تاريخ گزارش ذكر مي شود . منظور همان روزي است كه گزارش مالي تهيه شده است .

واحد اندازه گيري : براي تهيه و ثبت رويدادهاي مالي بايد واحد اندازه گيري يا واحد پولي مشخصي وجود داشته باشد كه مبادلات بر اساس آن واحد ثبت شوند.

قسمت حساب : در اين قسمت از ترازنامه مانده حساب دارايي ها ، بدهي ها و حقوق صاحبان سهام نمايش داده مي شود.

جمع حساب : در ترازنامه پس از ثبت تمام اقلام درستون مربوطه ،جمع نهايي آن نيز در زير آن نوشته مي شود كه در ثبت جمع نهايي اقلام ترازنامه بايد به موارد زير توجه شود.

 

• در تهيه ترازنامه به فرم حساب ، مجموع دو طرف ترازنامه بايد باهم برابر باشند.

• در تهيه ترازنامه به شكل گزارشي بايد جمع دارايي هاي ترازنامه  با مجموع بدهي ها و حقوق صاحبان سهام مساوي باشد.

• در تهيه ترازنامه بايد زير جمع نهايي دو خط به صورت موازي كشيده شود.

چنانچه نياز به مشاوره مالي رايگان ، مشاوره مالياتي رايگان داريد ميتوانيد با مراجعه به سايت شركت حسابرسي محاسبان و يا با تماس تلفني يا مصاحبه حضوري از تجارب متخصصين ما استفاده كنيد .

 


برچسب: موسسه حسابرسي+ شركت حسابرسي+مشاوره مالي رايگان+ گزارش مالي+صورتهاي مالي اساسي+صورت سود و زيان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۳۷:۰۸ توسط:hami موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :